هلال احمر به ۱۱۳۱ نفر از شرکت کنندگان در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره) خدمات ارائه داد غرق شدن کودک ۸ ساله مشهدی در استخر گلخانه زلزله در میمند فارس حریق خودرو پژو ۲۰۶ و تلاش آتش نشانان برای پیشگیری از انفجار +تصاویر(۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تهران از فردا (۱۵ خرداد) بارانی می‌شود اعضای باند حرفه‌ای که کارشان «مختومه کردن پرونده‌ها» بود راهی زندان شدند| همدستی سه کارمند دادگستری با تبهکاران! غم‌های بزرگ چه بلایی بر سر تیروئید ما می‌آورند؟ جاده چالوس به کرج مسدود شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) پیش بینی وزش باد به عنوان پدیده غالب در خراسان رضوی (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) بایدها و نبایدهای طب سنتی درباره نوشیدن آب در روزهای گرم سال+ اینفوگرافی نکات مهمی که باید درباره واکسن «پنوموکوک» بدانید کشف بیش از ١۴ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اعمال می‌شود؟ آب پاکی روی دست بازنشستگان تامین اجتماعی | چرا همسان سازی حقوق برای تمام بازنشستگان اجرا نمی‌شود؟ «وام ازدواج» فرزندان بازنشستگان کشوری واریز شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) خاطرات شنیدنی پزشک امام(ره) از توجه ایشان به توصیه پزشکان بازداشت دو سارق موتورسیکلت در تهران| آنها پدر و پسر بودند دستگیری سارق سابقه‌دار حین سرقت از اداره ثبت‌احوال پنج راه حل برای تشخیص ایمیل‌های جعلی آیا می‌دانید تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه فوری چیست؟
سرخط خبرها
اساتید دانشگاه فردوسی می‌گویند:

کرونا، فرصتی برای پژوهش بود

  • کد خبر: ۲۳۷۵۹
  • ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
کرونا، فرصتی برای پژوهش بود
شیوع بسیار سریع کرونا ویروس جدید موجب شد، دولت‌ها برای جلوگیری از همه‌گیر شدن هرچه بیشتر این بیماری مسری سعی در کاهش تجمعات و تعطیلی مراکز کنند و تنها راه مقابله با آن در خانه ماندن و خودداری از حضور در اجتماع است.
به گزارش شهرآرانیوز، در روز‌هایی که شیوع ویروس کرونا شدت یافته و جامعه دانشگاهی نیز همچون دیگر مسئولان تنها راه حفظ سلامتی و قطع زنجیره انتقال این بیماری را در خانه ماندن عنوان کرده‌اند، اما خود، با وجود وظیفه خطیری که برای دانشجویان و دانشگاه بر عهده دارند، چگونه این خدمتگزاری را به دور از فضای دانشگاه انجام می‌دهند؟

فرصتی که کرونا به ما داده باعث شد که مباحث مربوط به پژوهش را پیش ببریم

دکتر مهدی کلاهی عضو هیأت علمی گروه مرتع و آبخیزداری دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص اینکه روز‌های در خانه ماندن را چگونه می‌گذراند، می‌گوید: شرایط اساتید، خاص است و قبل از اینکه در دانشگاه استخدام شوم، فکر نمی‌کردم که اساتید این شرایط را داشته باشند و تصور می‌کردم که بسیار راحت هستند. روز‌های عادی زندگی ما قبل از کرونا هم به این صورت بود که ۱۰ تا ۱۵ ساعت را در دانشگاه حضور داشتیم و کار‌هایی که مربوط به دانشگاه بود را انجام می‌دادیم، حتی پس از آن در منزل هم چند ساعت مشغول به انجام فعالیت‌های دانشگاه هستیم.

وی ادامه می‌دهد: همانطور که می‌دانید اساتید مشغول آموزش هستند و بیشترین وقت خود را صرف پژوهش می‌کنند و به این دلیل، تعطیلی برای اساتید اصلاً مفهومی ندارد و در این شرایط کرونایی ما فکر می‌کنیم که اساتید کمی زمانشان آزادتر است؛ چراکه کلاس برگزار نمی‌شود، اما اکنون با برگزاری کلاس‌های آنلاین، به تولید محتوا‌های درسی می‌پردازیم و نیز استفاده از نرم‌افزاری‌های مختلفی که وجود دارد. به عنوان مثال حدود دو روز بود که مشغول وصل نرم‌افزاری برای آموزش با اینترنتی که وجود دارد، بودم و بالغ بر چهار گیگ فایل را دانلود کردم. متأسفانه سیستم اینترنت خیلی ضعیف و زمان‌بر است.

این عضو هیأت علمی گروه مرتع و آبخیزداری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح می‌کند: بیشترین زمانی که این روز‌ها از اساتید گرفته می‌شود، آموزش مجازی است که باید برای تدریس خود محتوا‌هایی از نظر تصویری، شنیداری و نیز با کیفیت بالا مهیا کنند. محتوا باید به گونه‌ای باشد که دانشجو با یک بار شنیدن موضوع را دریابد و به این دلیل وقت عظیمی از اساتید دانشگاه را به تهیه محتوای آموزش مجازی می‌گیرد.

وی عنوان می‌کند: موضوع دیگری که زمان اساتید را به خود اختصاص می‌دهد، پژوهش است و فرصتی که کرونا به ما داده باعث شد که مباحث مربوط به پژوهش را پیش ببریم؛ به عنوان مثال، مقاله‌ای را که به مدت دو سال در دست داشتم و در اولویت کاری من نبود با در خانه ماندن، باعث شد تا آن را به اتمام برسانم.

کلاهی اضافه می‌کند: فارغ از بحث کرونا، این وضعیت تعطیلی به ما کمک کرده که گزینه‌های پژوهشی که در گذشته داشته‌ایم و عقب افتاده را بتوانیم پیش ببریم و به این دلیل، تعطیلات برای ما اساتید چندان باعث تنبلی نشده بلکه باعث شد تا کار‌های عقب افتاده خود را انجام دهیم. با توجه به شرایطی که در این روز‌ها شاهد آن هستیم نیازمند این است که پژوهش‌هایی را در این زمینه انجام دهیم و این فرصت به ما کمک کرده که پژوهش خود را انجام دهیم یا آن داده‌هایی که جمع‌آوری کردیم را تحلیل و مقالات را آماده کنیم.  

 بیشتر وقت صرف تولید محتوا‌های آموزش مجازی می‌شود

دکتر عباس مفیدی عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار می‌کند: با توجه به مسئولیتی که به عنوان مدیر گروه در اختیار دارم باید به انجام هماهنگی‌ها و امور جاری مربوط به گروه و دانشگاه از راه دور بپردازم. بیشتر وقت من صرف تولید محتوا‌های آموزش مجازی می‌شود و در کنار انجام فعالیت‌هایی برای آموزش از راه دور، به مطالعه، پژوهش و نوشتن مقاله می‌پردازم و بیشتر وقت خود را در خانه به این کار‌ها مشغول می‌کنم.

آموزش مجازی ۷۰ درصد وقت اساتید را به خود اختصاص داده است

دکتر محمود آذری عضو هیأت علمی گروه آبخیزداری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح می‌کند: اهم فعالیت‌های بنده در دوره قرنطینه خانگی، شامل آمادگی و تهیه محتوای آموزش مجازی، مطالعه و پژوهش‌های عقب افتاده و نیز معاشرت با خانواده است. حقیقت امر این است که آموزش مجازی تقریبا ۷۰ درصد وقت من و همکارانم را در شرایط فعلی اشغال کرده است.

کار‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری و ارشد را پیگیری می‌کنم

دکتر جواد ساده رئیس اداره کل آموزش دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان می‌کند: اکثر زمان را مشغول تهیه محتوای آموزشی برای دروسم هستم و اخیراً در جلسات متعددی که قرار است برای ادامه کار دانشگاه تصمیم‌گیری شود به صورت مجازی حضور دارم. همچنین کار‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری و ارشد را هم پیگیری می‌کنم.  

راه‌اندازی کمپینی برای کمک به مشاغل خرد

دکتر سعیدرضا احمدی‌زاده، رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی عنوان می‌کند: بیشترین وقت من صرف راه‌اندازی کمپین‌های کمک به مشاغل خرد می‌شود که هم اکنون بالاجبار خانه نشین شده‌اند و خصوصاً اجاره می‌دهند. دوم آگاهی‌رسانی به جامعه در مورد کرونا و راهکار‌های مقابله با آن و سومین کار فعال‌سازی و رصد چند گروه علمی و جهادی برای ساخت دارو است که به زودی نتایج خوبی از آن‌ها اعلام می‌شود. همچنین کمک‌های تجهیزات پزشکی به مناطق محروم و نیز مطالعه علمی رشته خودم و شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور‌ها در مقابل کرونا و ارائه راهکار‌ها و تحلیل‌ها به گروه‌های تصمیم‌گیر از دیگر مواردی است که در این روز‌ها به آن می‌پردازم.  

رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی بیان می‌کند: در روز نیم ساعت ورزش در خانه دارم و در امور خانه با خانم و فرزندم همکاری می‌کنم و نیایش و دعا را برای آرامش انجام می‌دهم. متأسفانه به دلیل این شرایط پیش آمده، استراحتم بسیار کمتر شده و شاید در شبانه‌روز به حداکثر ۵ ساعت برسد، کشور در شرایط فوق العاده حساسی قرار دارد و باید تابع مقررات بود.
 
منبع: اسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->